JUST NU: Kustbevakningen trappar upp – ska jaga vattenskotrar

2022 06 27

Nu sätts det in riktade kontroller på flera olycksdrabbade områden i Sverige.

Myndigheterna har tröttnat på det ansvarslösa åkandet på vattenskotrar i sjöar och hav runt om i Sverige.

Därför satte Transportstyrelsen ned foten och från och med 1 maj i år krävs det förarbevis för att få lov att framföra det vattenanpassade fordonet.

Kustbevakningen ska hålla ordning

Men att kräva förarbevis är bara en del i raden av åtgärder för att komma till bukt med olagliga förare som både stör strand- och havsliv och utsätter sig själv och andra för faror.

Nu aktiveras även kustbevakningen för att hålla ordning på vattenskotrarna, rapporterar Sveriges Radio.

Ska kontrollera förarbevisen

Kustbevakningen kommer under den närmaste veckan att arbeta specifikt med frågan och bevaka flera områden i landet är olyckor ofta har inträffat tidigare. 

Syftet är att myndigheten ska kontrollera så att vattenskoterförarna faktiskt följer de nya reglerna och inte kör utan förarbevis, erfar SR.

Den som kör olovligen riskerar böter.

Tre dödsolyckor förra året

Enligt Transportstyrelsen omkom 23 personer till sjöss i Sverige under förra året. Tre av olyckorna kopplades till vattenskotrar, och liknande olyckor har ökat betänkligt de senaste åren.

En vanlig förklaring till olyckorna är att skotrarna välter och förarna har försökt simma till land utan att vara utrustade med flytväst. Det har också förekommit kollisioner, med både andra skotrar och med öar.

15-årsgräns

För att få lov att ta förarbevis måste man vara 15 år. Utbildningen tar ungefär två dagar och innehåller både praktiska och teoretiska moment. 

Det är privata utbildningsanordnare som håller i utbildningarna, men de måste vara godkända av oss. Vi har en lista med godkända utbildare på vår webbplats, sade Jonathan Stillman, handläggare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande i våras i samband med de att de nya reglerna presenterades.

Höjts röster i flera år

De senaste åren har röster höjts för myndigheterna måste ta upp jakten på ansvarslösa vattenskoterförare.

Polis och kustbevakning måste vara mer närvarande för att lagföra dem som missköter sig. De har en otroligt viktig roll att stävja det som håller på att ske, sade Mats Eriksson, vd på båtbranschens riksförbund Sweboat som organiserar Sveriges båthandlare – inklusive vattenskoterförsäljare, till Svenska Dagbladet redan 2020.

Foto: Kustbevakningen

Text: Redaktionen