Skvaller från Washington: Kamala Harris får se upp

2021 05 09

Joe Bidens yngsta minister tar kvällspromenader med hunden tillsammans med Alexandra Ocasio-Cortez och får beröm av Republikanerna. Det är en vinnande kombination.

USA:s nya transportminister Pete Buttigieg trivs som fisken i vattnet i Washington DC. Som departementschef är han ansvarig för tiotusentals arbetare och en budget på 90 miljarder dollar och han tar sitt nya jobb på djupaste allvar.

– Han är en sådan där person som kan lägga en hel kväll på att plöja igenom litteratur – och faktiskt trivas med det, rapporterar Politico.

Buttigiegs huvuduppgift är att manövrera betydande delar av Bidens jätteprojekt ”Build Back Better” som går ut på att renovera och bygga nya vägar, skolor, broar och att skapa mängder av nya jobb på kuppen. För att få med sig Republikanerna har Buttigieg inlett en lyckad charmoffensiv i Washington där han bland andra hunnit träffa senatorerna Lisa Murkowski (R-Alaska), John Barrasso (R-Wyo.), Susan Collins (R-Maine) och Shelley Moore Capito (R-West Virginia).

– Ärligt talat var min första tanke att nu är det dags igen för en person utan kunskap, bakgrund och förståelse om infrastruktur. Men han har visat sig kunnig och har definitivt en del erfarenhet på området, säger den republikanske kongressledamoten Garret Graves, Louisiana.

Och Joe Biden är mäkta imponerad av Buttigieg som lyckas fortsatt bra med media och ofta ses i TV-rutan där han marknadsför Regeringen Biden på bästa sätt. Han och maken Chasten har sålt sin bostad i South Bend, Indiana, där Buttigieg var borgmästare och har nu flyttat in i en lägenhet på Capitol Hill i Washington DC.

Häromdagen sågs han promenera med sin hund tillsammans med Demokraternas unga fixstjärna Alexandria Ocasio-Cortez. Och en annan dag promenerade han med Minnesotasenatorn Amy Klobuchar (D). Och maken Chasten är inte sämre han – han hängde med USA:s Andra Gentleman Doug Emhoff som är tillsammans med Kamala Harris. De var på innestället Wine and Butter på Capitol Hill.

Pete Buttigiegs planerar att göra Build Back Better till såväl jobbsuccé som en klimatsuccé. Ryktet i Washington säger att han under sin charmoffensiv med politiker och facket framhållit att betongen som ska bygga all ny infrastruktur bör bli klimatneutral. Ja kanske till och med klimatpositiv.

ANALYS

Kamala Harris får se upp. Pete Buttigiegs charmoffensiv i regeringskorridorerna i Vita Huset kan mycket väl expandera till en charmoffensiv hos hela amerikanska folket när det drar ihop sig till Demokraternas primärval 2024.

[forminator_poll id="2488"]

Jättekedja stänger 160 butiker

2024 03 28

Klädjätten Hennes & Mauritz planerar omfattande förändringar under 2024.

Stora åtgärder kommer att vidtas för att bolaget ska öka lönsamheten.

Det bekräftar företaget på onsdagen i sin senaste delårsrapport för de tre senaste månaderna.

– Vi har fullt fokus på att driva lönsam tillväxt framåt. Vår stärkta bruttomarginal gör det möjligt för oss att ytterligare stärka kunderbjudandet och ge mer värde för pengarna genom förbättrad kvalitet och bättre priser, framhåller H&M:s vd Daniel Ervér i en kommentar.

Stänger 160 butiker

En betydande fråga för H&M är dess stora antal hyreskontrakt som nu ska omförhandlas.

Bolaget har avtal som möjliggör att avsluta drygt en tredjedel av samtliga kontrakt varje år.

Och det resulterar nu i kraftiga förändringar när drygt 100 nya butiker ska öppnas samtidigt som man stänger ännu fler.

– För 2024 planeras cirka 100 nya butiker att öppnas och cirka 160 att stängas, vilket ger en nettominskning om cirka 60 butiker, bekräftar H&M och tillägger:

– Merparten av öppningarna sker på tillväxtmarknader medan stängningarna främst sker på etablerade marknader.

"God kostnadskontroll"

Enligt Daniel Ervér är fokuset att skapa bättre erbjudande för H&M:s kunder.

– Våra prioriteringar ligger fast – att stärka sortimentet, alltid erbjuda bästa pris, skapa inspirerande upplevelser i både fysisk och digital miljö kombinerat med att stärka våra varumärken, understryker klädjättens vd.

– Med fortsatt god kostnadskontroll i kombination med engagerade medarbetare, de satsningar som görs inom tech, varuförsörjningskedjan och hållbarhet, samt ett långsiktigt perspektiv, ser vi goda möjligheter för lönsam och hållbar tillväxt.

Enormt vinstlyft

Totalt redovisar H&M en vinst före skatt på 1 606 miljoner kronor för perioden 1 december – 29 februari, det vill säga det första kvartalet i förtagets brutna räkenskapsår.

Det är en kraftig skillnad jämfört med motsvarande period föregående år.

Då gjorde bolaget en vinst på 396 miljoner kronor.

– I denna situation är vårt kunderbjudande mer relevant än någonsin. Vår högsta prioritet är att stärka försäljningen och vi står därför fast vid vår målsättning om att nå en rörelsemarginal om 10 procent för helåret 2024, deklarerar Daniel Ervér.

LÄS MER: H&M-bolag i konkurs – efter miljardsatsning

Foto: Väla

Text: Redaktionen


Bilägare varnas för oväntad faktura – kommit via Kivra

2024 03 28

Anmälningar väller in till Riksförbundet M Sverige.

Det framhåller konsumentorganisationen för bilister i ett uttalande på onsdagsmorgonen.

Anmälningarna handlar om en och samma sak: Flera fordonsägare har kontaktats med erbjudande om garantiåtagande.

I flera fall har ”erbjudandet” kommit i form av en faktura.

Enligt Riksförbundet M Sverige rör det sig om rent bluffmakeri.

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti", men produkten saknar innehåll och ger inget garantiskydd till fordonsägare, uppger organisationen.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Många har betalat – dykt upp i Kivra

Ett antal fordonsägare har redan lurats av blufferbjudandet.

– Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt, framhåller Riksförbundet M och tillägger:

– ”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder. Oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Vidare uppger organisationen att bluffakturorna dykt upp i den digitala brevlådan Kivra, vilket befaras ha stärkt intrycket av att det rör sig om riktiga fakturor.

”Stora inskränkningar”

Riksförbundet har tidigare uppmärksammat sina tiotusentals medlemmar om problemet, men vill med onsdagens varning nå ut till den breda allmänheten.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Fakta: Riksförbundet M Sverige

- Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

- Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.

- M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Foto: Kathy resp Kivra

Text: Redaktionen