SVERIGE: Pekar ut deadline för Ulf Kristersson

2022 09 28

M-ledaren får klartecken för att bilda regering på två veckor.

Talmannen Andreas Norlén har godkänt Ulf Kristerssons (M) önskan om hur mycket tid statsministerkandidaten behöver för att samla en ny regering i Sverige.

Det rapporterar flera svenska medier.

– Jag har idag fått en rapport om det pågående sonderingsuppdraget och därefter satt en tidsgräns för uppdraget som helhet, samt angett datum för en delrapport nästa vecka, framhåller Andreas Norlén i ett pressmeddelande. 

Deadline 12 oktober

Talmannen tillägger:

– Beslutet tar hänsyn till både vikten av att processen fortskrider framåt och till den tid som krävs för de fortsatta förhandlingarna, utifrån vad Ulf Kristersson idag redogjort för.

Moderatledarens deadline för att presentera en regering blir med andra ord den 12 oktober.

Ulf Kristersson kommer dock att träffa Andreas Norlén redan om exakt en vecka för att redogöra för talmannen hur processen fortskrider.

“Så fort som möjligt”

Ulf Kristerssons önskemål om två veckor för att bilda regering presenterades redan under förmiddagen.

– När man tillsätter en helt ny regering inför en mandatperiod måste man ha löst ut många frågor, så att man har en bra styrfart. Men det är klart att omvärlden just nu sätter det här i ett ljus av att det är angeläget att göra det så fort som möjligt, säger M-ledaren på en presskonferens.

“Långsiktigt projekt”

Statsministerkandidaten säger också att han vill se att ett samarbete med resterande högerpartier, KD, SD och L, sträcker sig över tid.

– Samtalen förs i en anda av att det här är ett långsiktigt projekt. Jag har pratat om minst två mandatperioder i det perspektiv vi har framför oss. Vi skulle behöva resten av 20-talet för att kunna göra något åt de stora problem som är viktiga att lösa, säger Kristersson enligt Svenska Dagbladet.

“Ingenting är klart”

Dagens besked från talmannen konkretiserar alltså den tidsplan som under gårdagen ännu inte var fastställd.

– Vi jobbar på så fort som möjligt naturligtvis, men ingenting är klart förrän det är klart, sade Ulf Kristersson då till SVT.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Anstormning till ICA – galen rusning efter samma produkt

2024 03 28

Det råder ingen tvekan om vad som är en av svenska folkets högsta prioriteringar bland livsmedel just nu.

Skillnaden är enorm jämfört med en vanlig vecka.

Kunder fullkomligt rusar till matbutikerna för att köpa på sig stora mängder av lösgodis inför påskhelgen.

Konsumtionen är på den nivån att butikspersonal hela tiden måste vara vaksamma för att godsakerna inte ska ta slut i hyllorna.

– Det är rejäl skillnad. Vi får fylla på varje dag kontra vad vi behöver göra annars, säger exempelvis Lotta Eriksson, butikschef på Ica Maxi i Ljungby, till P4 Kronoberg.

Ökar 3 000 procent

Den plötsliga efterfrågan på godis kan inte underskattas.

Försäljningen i den aktuella ICA-butiken ökar från 150 kilo lösviktsgodis en vanlig vecka – till hisnande 4,5 ton nu under påsk.

En ökning motsvarande 3 000 procent.

Det gör att påskhelgen konkurrerar ut julen som den helg med de absolut största säljtopparna av godis under hela året, erfar radiokanalen.

– Ägg med chokladfyllning, harar… sött godis, säger Lotta Eriksson är det som lockar mest.

Sockeråtgärder på gång

Frågan om att reglera godisförsäljningen i Sverige har blivit särskilt aktuell de senaste åren.

Så sent som i februari gick Livsmedelsverket ut med att stora insatser är på gång för att minska mängden socker i mat.

– Vår slutsats är att det finns en vilja bland producenter och handel att sänka salt- och sockerhalten i livsmedel. Många företag jobbar redan med detta men arbetet behöver intensifieras, för hälsans skull, säger Åsa Brugård Konde, projektledare för myndighetens regeringsuppdrag, vid tillfället.

"Behövs en sockerskatt"

Förra året spekulerades det i att Livsmedelsverket flaggade för en ny sockerskatt, vilket senare dementerades av både myndigheten och regeringen.

Men det finns dock en opinion för åtgärden. 

– Mycket talar för att man skulle behöva sänka skatten på frukt och grönt och höja skatten på sockerrika livsmedel och rött kött samt begränsa marknadsföringen för att människor ska kunna konsumera på ett sätt som är bättre för den egna hälsan och klimatet, säger LIselotte Schäfer Elinder, professor i folkhälsovetenskap vid Karolinska institutet, till Expressen.

Foto: Jessica Gow, ICA-gruppen

Text: Redaktionen


Bilägare varnas för oväntad faktura – kommit via Kivra

2024 03 28

Anmälningar väller in till Riksförbundet M Sverige.

Det framhåller konsumentorganisationen för bilister i ett uttalande på onsdagsmorgonen.

Anmälningarna handlar om en och samma sak: Flera fordonsägare har kontaktats med erbjudande om garantiåtagande.

I flera fall har ”erbjudandet” kommit i form av en faktura.

Enligt Riksförbundet M Sverige rör det sig om rent bluffmakeri.

Företagen erbjuder – ofta med aggressiv marknadsföring – något de kallar "förlängd fabriksgaranti", men produkten saknar innehåll och ger inget garantiskydd till fordonsägare, uppger organisationen.

– Det är innehållslösa och ofta helt onödiga garantier som inte ger konsumenter något skydd, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.

Många har betalat – dykt upp i Kivra

Ett antal fordonsägare har redan lurats av blufferbjudandet.

– Tyvärr upptäcker många som betalar fakturan att de har ingått ett avtal med företaget som förlängs automatiskt, framhåller Riksförbundet M och tillägger:

– ”Erbjudandet” kan komma oavsett bilens ålder. Oavsett om nybilsgarantin nyligen förfallit eller gjorde det för många år sedan framstår det på utskicken som att det är brådskande eller att erbjudandet gäller en förlängning av det skydd man tidigare omfattats av.

Vidare uppger organisationen att bluffakturorna dykt upp i den digitala brevlådan Kivra, vilket befaras ha stärkt intrycket av att det rör sig om riktiga fakturor.

”Stora inskränkningar”

Riksförbundet har tidigare uppmärksammat sina tiotusentals medlemmar om problemet, men vill med onsdagens varning nå ut till den breda allmänheten.

– M Sverige har under många år kontaktats av bilägare om allehanda utskick om förlängda garantier. Många blir förbannade när det framgår att det inte alls är fråga om någon garanti och att villkoren gör stora inskränkningar i vad som omfattas, säger Olle Haglund.

Fakta: Riksförbundet M Sverige

- Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter.

- Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.

- M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Foto: Kathy resp Kivra

Text: Redaktionen