Först Twitter-vd – nu vill han ta betalt

2022 11 01

Först utsåg Elon Musk sig till vd. Kort därpå kom uppgifter om att han vill börja ta betalt för att låta ett Twitterkonto bli verifierat.

Den amerikanske miljardären Elon Musk fortsätter skapa rubriker.

Först gjorde han gällande att han skulle köpa den sociala plattformen Twitter.

Sedan backade han.

Men när en rättstvist hotade valde han att öppna plånboken på vid gavel. För 44 miljarder shoppade han förra veckan Twitter. Nybliven ägare så sparkade han hela styrelsen, samt vd:n Parag Agrawal och finanschefen Ned Segal.

Nu är han vd

Vem var då vd för företaget? Undrade en och annan.

– Ingen aning, twittrade Musk.

Men enligt uppgifter under natten har han alltså utsett sig själv till vd, rapporterar Reuters och flera nyhetsbyråer.

Och inte nog med det. Den amerikanska nyhetssidan med inriktning mot teknik, The Verge, kommer med uppgifter om att Musk ska ta betalt för att användare ska få använda den blåa bocken intill sitt konto.

Enligt källor till sajten kommer det kosta pengar för att få sitt konto verifierat och därmed undvika risken att bli ihopblandad med andra konton.

20 dollar per månad

–  Musk har pressat ingenjörer att arbeta med minst två stora projekt och att slutföra dem inom dagar eller veckor, framhåller sajten.

Och tillägger:

– En är ändringar av Twitter Blue som skulle kräva att användare betalar för att behålla sina verifieringsmärken, möjligen så mycket som 20 dollar per månaden.

Ryktesspridningen om Musks köp av Twitter började i våras. Då verkade köpet vara klart. Men så drog han sig ur sedan han framhållit att ägarna till plattformen hade farit med osanning kring dess storlek.

Men inför risken att bli stämd valde till slut alltså Space X-grundaren att slå till.

Att han efter investeringen är villig att förändra Twitter har han aldrig gjort någon hemlighet av.


FAKTA OM TWITTER

Twitter är en social nätverkstjänst och mikroblogg där man skriver meddelanden, så kallade tweetar, meddelanden som ej får överstiga 280 tecken. Dessa tweetar visas öppet på användarens profilsida. Användare kan prenumerera på andra användares meddelandeflöde, vilket kallas ”att följa”, en prenumerant kallas ”följare”.

Källa: Twitter

Foto: B. Jordan

Text: Redaktionen


Jättebesked från City Gross – “Gäller alla kunder”

2024 04 24

City Gross genomför nu omfattande prissänkningar.

Det har som bekant varit ett par tuffa år för hushållen, som har drabbats av ordentliga prisökningar på matvaror.

Situationen har dock stabiliserats något, och inflationstakten närmar sig riksbankens mål.

Mot bakgrund av de tuffa tiderna som har varit så går City Gross på tisdagen ut med ett mycket positivt besked till kunderna.

150 vardagsvaror

Matkedjan går ut med meddelandet och riktar sig direkt till kunderna.

– För att underlätta i vardagen sänker nu City Gross priset på ytterligare 150 produkter, denna gång endast från kända varumärken, framhåller livsmedelsföretaget i ett pressmeddelande.

“Gäller alla kunder”

City Gross understryker att prissänkningarna gäller alla kunder, och inte bara medlemmar.

– Precis som kedjans tidigare prissänkningar sänker man även denna gång ordinarie pris, det vill säga att prissänkningen inte är begränsad till en viss period. Den gäller dessutom alla kunder, inte endast för medlemmar. 

– Prissänkningarna sker över stora delar av sortimentet med fokus på viktiga vardagsvaror som konsumenterna köper veckovis och gäller denna gång enbart kända märkesvaror som Felix köttbullar och Friggs riskakor. 

“Har varit tufft”

Vd Anders Wennerberg menar att han sympatiserar med konsumenterna.

– Våra kunder har under en längre period befunnit sig i en tuff situation rent ekonomiskt, säger han.

– Även om prognoserna framåt ser ljusare ut finns det fortfarande ett stort behov av att kunna handla mat till billigare pris. Under 2023 investerade vi i flertalet prissänkningar och det arbetet fortsätter under 2024.

Det gäller

City Gross förklarar vidare vad som gäller framöver.

– Sänkningarna gäller i samtliga City Gross-butiker och på citygross.se från och med den 22/4 och sker i tre omgångar med start v. 17. Ytterligare prissänkningar sker vecka 19 & 21 med 50 produkter från kända varumärken per omgång. 

– Vi har genom varumärken som Garant, Eldorado och Fixa ett starkt erbjudande på EMV. Nu blir vi ännu mer prisvärda även på kända varumärken som vi vet att många av våra kunder uppskattar och handlar på veckobasis, säger Anders Wennerberg. 

Foto: City Gross

Text: Redaktionen


Storkedja stänger allt i Sverige – över 50 butiker slår igen

2024 04 24

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen lägger ner verksamheten i Sverige.

Det handlar om krisande The Body Shop som tvingas stänga samtliga butiker i Sverige.

Kedjan har över 50 butiker i landet.

”Noggrant övervägande”

Beslutet fattades på en extrainsatt bolagsstämma, rapporterar nättidningen Ehandel.

– Efter vederbörligt och noggrant övervägande, föreslog och beslutade aktieägaren att bolaget ska träda i frivillig likvidation, står det i protokollet från bolagsstämman, uppger tidningen.

Stora problem

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna i Sverige under 2024 – bland annat har butiker i Kungsbacka och Växjö stängts ner.

 – Det har inte funkat helt enkelt. The Body Shop har valt att avveckla butiker på andra ställen i Sverige med tror jag, sa Mats Jäderberg, chef på köpcentret Grand Samarkand, till Smålandsposten efter stängningen i Växjö.

Konkurs i grannländerna

Butikskedjan har tidigare försatts i konkurs i Danmark och Norge.

Dessutom befinner sig The Body Shop i rekonstruktion i både  Kanada och Storbritannien. 

Kedjan väntas stänga uppemot 100 butiker på de brittiska öarna.

Betydande minskning 

The Body Shop har funnits i Sverige sedan 1979 och har haft 57 aktiva butiker i landet.

Under förra året sålde bolagets Sverigeavdelning för 213 miljoner kronor – en minskning med 15 procent jämfört med året innan.

Stor aktör 

The Body Shop grundades 1976 i Brighton, Storbritannien.

Sedan dess har butikskedjan vuxit till en global verksamhet med över 30 miljoner kunder i hela världen. 

I dag har The Body Shop 22 000 anställda och 3 000 butiker i över 60 länder.

Foto: T. Mossholder

Text: Redaktionen